Pengembangan Kompetensi Menulis Puisi melalui Workshop Penulisan Puisi di Balikpapan

Authors

  • Ari Musdolifah Universitas Balikpapan
  • Nurliani Maulida
  • Ryan Angga Pratama

DOI:

https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i1.268

Keywords:

Workshop, Poetry, Writing

Abstract

Writing skills are indispensable in life. Based on the genre, writing can be divided into two, namely fiction and nonfiction. Poetry is one of the nonfiction genres. Writing poetry is a complicated activity. It takes a variety of assignments and training to develop poetry writing skills.. This activity is based on the many obstacles of young people in Balikpapan when writing poetry. This activity is carried out in four stages, namely preparation, implementation by conducting counseling by providing material; understanding, types, structure, and constituent elements of poetry, as well as evaluation, and preparation of reports. The implementers of this activity are FKIP lecturers at Balikpapan University and the Balikpapan Junjung Nyawa community. This activity was carried out at the Klandasan Parking Building which is located at Jalan Jenderal Sudirman, No. 9, Klandasan Ulu, Balikpapan City, East Kalimantan. The result of this activity is that the young people of Balikpapan can create poetry in accordance with the rules of writing good and correct poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayomi dkk. (2016). Genre dalam Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris di Sekolah Dasar: Pendekatan Linguistik Fungsional Sistemik. Prosiding Prasasti, Surakarta, 614-619.

Azizah, Aida. (2015). Pembelajaran Menulis Puisi dengan Memanfaatkan Teknik Brainwriting pada Peserta Didik SD/MI Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 136-140, http://dx.doi.org/10.30659/pendas.2.2.136-140.

Farhan dkk. (2020). Tinjauan Sosiologis Sastra dalam Puisi “Syair Orang Lapar” Karya Taufiq Ismail. Jurnal Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 423-431.

Fatimah, C. (2020). Penggunaan Metode Praktik dalam Meningkatkan Keterampilan Teknik Budi Daya Tanaman Obat. Al-Azkiya: Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(1), 25-32.

Handayani dkk. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menulis Puisi serta Implikasinya dalam Pengajaran Bahasa di Kelas IV A SD Negeri Banjarsari 5 Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Kalimaya, 7(2), 1-10.

Harianto, B, T. & Harjono, H. S. (2018). Pengaruh Metode Sugesti Imajinasi dan Kreativitas terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IX SMP. Jurnal Dikbastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1), 1-19.

Kusumawardani. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi dengan Metode Image Streaming Siswa Kels III SDN Pondok Pinang 10. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, Jakarta, 1-8.

L, I. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920-935.

Marni, Silvia. (2016). Analisis Makna Intensi pada Puisi-Puisi Penyair Pemula: Analisis Karya Siswa SMAN Agam Cendekia. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 25-32.

Mindarti. (2022). Pemetaan Genre Teks Bahasa Indonesia pada Kurikulum 2013 (Revisi) Jenjang SD. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(4), 3393-3401.

Silalahi dkk. (2020). Penerapan Pendekatan Berbasis Genre dalam Pengajaran Menulis Teks pada Siswa Kelas X SMA Swasta Mulia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia: Bahastra, 5(1), 142-155.

Suprayekti & Anggraeni, S. D. (2017). Pelaksanaan Program Workshop “Belajar Efektif” untuk Orang Tua. Jurnal Ilmiah Visi PGTK PAUD dan Dikmas, 12(2), 129-136.

Supriyati, I. (2020). Penerapan Metode Diskusi dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara pada Siswa Kelas VIII MTSN 4 Palu. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(1), 104-116.

Trismanto. (2017). Keterampilan Menulis dan Permasalahannya. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah, Pengembangan Rekayasa, Sosial, dan Humaniora, 3(1), 62-67.

Washadi dkk. (2021). Pelatihan Penulisan Puisi dan Cerpen di Kalangan Ikatan Pelajar Nahdatul Ulama (IPNU) Daerah Kota Tangerang Selatan. Jurnal Pekodimas, 1(1), 174-180.

Wirahyuni, K. dkk. (2021). Pelatihan Penulisan Puisi dalam Buku Antologi untuk Meningkatkan Produktivitas Guru-Guru Se-Bali. Proceeding Senadimas Undiksha (pp. 12-20). https://lppm.undiksha.ac.id/senadimas2021/prosiding/file/002.pdf.

Wiratno dkk. (2016). Buku Ajar Mata Kuliah Wajib Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Kemahasiswaan Kementerian Riset Taeknologi dan Pendidikan Tinggi.

Zuriat, E. (2020). Hubungan Alat Peraga Potongan Lidi pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 2006-2017.

Downloads

Published

2023-04-08

How to Cite

Musdolifah, A., Maulida, N., & Pratama, R. A. (2023). Pengembangan Kompetensi Menulis Puisi melalui Workshop Penulisan Puisi di Balikpapan. Abdimas Universal, 5(1), 62–67. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i1.268

Issue

Section

Artikel