Pelatihan Pengajaran Bahasa Inggris Berbasis Pendekatan Saintifik
DOI:
https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i1.251Keywords:
Beginner's English, 2013 Curriculum, Scientific ApproachAbstract
This community services aimed to provide the training of teaching early childhood for teachers in using English based on a scientific approach in Medan. The method used is based on an analysis of the needs of English-speaking teachers in the city of Medan. This training carried out in three stages, namely preparation, implementation, and evaluation. The result of this training is to train teachers' teaching skills using educative learning tools in schools by practicing English vocabulary which is easier based on a scientific approach, namely observing, asking questions, gathering information, reasoning, and communicating. And enthusiastic teachers for teaching using beginner’s English can provide new vocabularies and improve language development to children.
Downloads
References
Afif, N., Ayuningrum, D., Imran, A., & Qowim, A. N. (2022). Inovasi Pengembangan Kurikulum dengan Pendekatan Saintifik Untuk RA/PAUD di Provinsi Banten. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01), 79. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2244.
Ariyani, E., & Sirajudin, S. (2022). Pelatihan Pembelajaran Fun English Bagi Guru Paud. JCES (Journal of Character Education …, 5(1), 235-242. http://journal.ummat.ac.id/index.php/JCES/article/view/7149%0Ahttps://journal.ummat.ac.id/index.php/JCES/article/download/7149/pdf.
Bleszyki, C. R., Wulandari, F., & Mulyaningsih, T. (2022). The Analysis of Teacher’s Fluency at KB – TK Gifted Kids Montessori School Pontianak. ELSA JOURNAL: English Language Studies and Applied Linguistics Journal, 2(2), 11–18. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf.
Denni, I., Hamdani, N. A., Bhakti, D. D., Maulani, G. A. F., & Adhari, L. (2021). The influence of animal name introduction learning application in English for Kindergarten on Android phones. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1098(5), 052114. https://doi.org/10.1088/1757-899x/1098/5/052114.
Ditjen PAUDNI. (2015). Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini APA, MENGAPA, dan BAGAIMANA. Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. file:///C:/Users/User/Downloads/Buku_Pedoman_K_13_PAUD_OK_BGT_digabungka.pdf.
Eberle, B., & Stanish, B. (1996). CPS for Kids: A Resource Book for Teaching Creative Problem-solving to Children. http://books.google.com/books?id=cn6gvKJfRooC&pgis=1.
Fadlan, A., Ridwan, R., Nopriansyah, U., & Nurfaizah, N. (2021). Penerapan Metode TPR (Total Physical Respone) Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 137–151. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v4i1.861.
Hasmalena;, Rukiyah;, Syafdaningsih;, Rantina, M., Utami, F., Karnita, A., & Munawaroh, A. (2021). Pelatihan Pembuatan Alat Permainan Edukatif Berbasis Pendekatan Saintifik bagi Guru PAUD di Kota Palembang. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 332. https://doi.org/10.20527/btjpm.v3i4.2480.
Izzuddin, A. (2021). Meningkatkan Pemahaman Konsep Sains Mahasiswa Calon Guru PAUD Pada Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar Menggunakan Pendekatan Saintifik. Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(1), 173-187.
Kurnia, Y., & Rusbandi, A. (2016). Modul Guru Pembelajar Taman Kanak-kanak. Pengembangan Nilai Agama-Moral Dan Sosial-Emosional, 145.
Liyana, A., & Kurniawan, M. (2019). Speaking Pyramid sebagai Media Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 225. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.178.
Ndeot, F. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran di PAUD. Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD Dan Dikmas, 14(2), 141-150. doi.org/10.21009/JIV.1402.7.
Novitasari, Y., Prastyo, D., Iftitah, S. L., Reswari, A., & Fauziddin, M. (2021). Media Daur Ulang (Recycle System) dalam Kemampuan Membaca Bahasa Inggris Awal Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1323-1330. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1209.
Siregar, A. (2018). Metode Pengajaran Bahasa Inggris Anak Usia Dini. In Lembaga Penelitian dan Penulisan Ilmiah AQLI (Vol. 3). Lembaga Penelitian dan Penulisan Ilmiah AQLI.
Siregar, A., Dewi, R. S., & Harisma, R. (2018). Pengajaran Anak Usia Dini Melalui Buku Flanel Terintegrasi Dalam Bahasa Inggris. Paramasastra, 5(1). https://doi.org/10.26740/parama.v5i1.2731.
Sunarti, S., Linarsih, S. A., Amalia, A., Ali, M., & Miranda, D. (2022). Pelaksanaan Pembelajaran Membaca Permulaan Bahasa Inggris melalui Metode Phonics pada Anak Taman Kanak-Kanak. Jurnal Basicedu, 6(6), 9525-9534.
Suryana, D. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Pendekatan Saitifik Di Taman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(1), 67-82.
Widyahening, C. E. T., & Sufa, F. F. (2022). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Bingo Game bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1135-1145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1638.
Yunita, H., Meilanie, S. M., & Fahrurrozi. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 425-432. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.228.