Pengamalan Pancasila pada Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Suhartini Suhartini
  • Husnul Khotimah Universitas Balikpapan
  • Prita Indriawati

DOI:

https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i1.301

Keywords:

pancasila, student, college student

Abstract

Pancasila is one of the foundations of social life to build humane citizens. The inculcation of Pancasila values ​​needs to be done from an early age so that when he becomes an adult, the national character is attached to him. Socializing the practice of Pancasila to elementary school students is a way that can be taken to instill Pancasila values ​​as the basis of the state. Students as agents of change, guardians of values, successors of the nation, moral strength, and social control need to contribute to the inculcation of Pancasila in students. The purpose of this activity is that students provide an understanding of Pancasila as well as education on the practice of Pancasila in everyday life to students. This activity was carried out by 7 students of the Mathematics Education study program with their respective division of tasks. The target of this activity is the fourth grade elementary school students. Data is collected through observation when students carry out activities in class. The result of this activity is that students listen well to the presentation of the material because they are interested in information on the form of Pancasila practice. In addition, students are enthusiastic about participating in activities because external parties or students deliver the material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adilla, F. T. (2022). Membangun Nilai Moral Pelajar Pancasila Pada Siswa Sekolah Dasar (SD). Horas.

Bo’a, F. Y. (2018). Pancasila sebagai Sumber Hukum dalam Sistem Hukum Nasional Pancasila as the Source of Law in the National Legal System. Jurnal Konstitusi, 15(1), 27–49. https://jurnalkonstitusi.mkri.id/index.php/jk/article/view/1512/351.

Dwiputri, F. A., Anggraeni, D., Guru, P., Dasar, S., Kunci:, K., Pancasila, N.-N., Siswa, K., & Karakter, P. (2021). Penerapan Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Sekolah Dasar yang Cerdas Kreatif dan Berakhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 1267–1273.

Farouq, U., Kertawidana, I., & Simatupang, H. (2022). Memperkokoh Pancasila Sebagai Pondasi Bela Negara Sebagai Strategi Kampanye Militer. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2581–2590.

Hariansyah, W. P., Anggara, D., Aliani, S., & ... (2022). Penerapan Pancasila Dalam Mewadahi Perilaku Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal …, 6(1), 2079–2088. http://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2929.

Hasnawati. (2020). Kompetensi Guru Dalam Persfektif Perundang - Undangan. Inspiratif Pendidikan, 9(1), 68. https://doi.org/10.24252/ip.v9i1.14125.

Imelda. (2022). Jurnal Multi Disiplin Ilmu IMPLEMENTASI GAYA BAHASA GURU DALAM MENGAJAR. Ilmu Pendidikan Universitas Pohuwanto, 1(1), 13–18.

Jannah, F., & Sulianti, A. (2021). Perspektif Mahasiswa sebagai Agen Of Change melalui Pendidikan Kewarganegaraan. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(2), 181–193. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i2.3193.

Jusar, I. R., Jamaris, J., & Solfema, S. (2021). Pendidikan dalam Teori Proses Sosialisasi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840.

Niaborhu, M., Siburian, L., & Hulu, Y. (2020). Hubungan Pemahaman Sila Ke Empat Pancasila Dengan Sikap Demokratis Masyarakat Desa Laenuaha Kecamatan Siempatnempuhulu Tahun 2020. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2), 168–174. http://jurnal.darmaagung.ac.id/index.php/civiceducation/article/view/867%0Ahttp://jurnal.darmaagung.ac.id/index.php/civiceducation/article/download/867/710.

Rahmawati, A., & Nartani, C. I. (2018). Kompetensi sosial guru dalam berkomunikasi secara efektif dengan siswa melalui pembelajaran bahasa Indonesia di SD Negeri Rejowinangun 3 Kotagede Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(3), 388–392.

Saputri, D Y ., & D N Aini Sutrisno., H. M. (2021). Kompetensi kepribadian dan sosial guru dalam menerapkan sikap disiplin peserta didik kelas I pada pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(449).

Sari, R., & Ulfatun Najicha, F. (2022). Memahami Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Dasar Negara Dalam Kehidupan Masyarakat. Unnes, 7(1), 53–58. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony.

Sarwanto, J., Mahfud, H., & Ardiansyah, R. (2021). Implementasi nilai pancasila sila ketuhanan yang maha esa masa pembelajaran daring pada peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 19–23.

Sianturi, Y. R. U., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan Nilai Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari Hari Dan Sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 222–231. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1452.

Triyanto, T., & Fadhilah, N. (2018). Jurnal Civics : Media Kajian Kewarganegaraan pengalaman pembelajaran. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 170–179.

Downloads

Published

2023-08-06

How to Cite

Suhartini, S., Khotimah, H., & Indriawati, P. (2023). Pengamalan Pancasila pada Siswa Sekolah Dasar. Abdimas Universal, 5(1), 175–181. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i1.301

Issue

Section

Artikel