Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Membaca dan Berhitung Bernuansa Banjar untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Tika Arnida Universitas Muhammadiyah Banjarmasin
  • Lisnadia Lisnadia
  • Siti Nurra
  • Yolanda Yolanda
  • Ratna Dila
  • Rahmatya Nurmeidina

DOI:

https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v7i1.338

Keywords:

learning media, reading, counting

Abstract

Instructional media encompasses all resources that can be utilized to systematically convey content from educators to students, thereby facilitating effective and efficient learning. The objective of this community service initiative is to provide educational media for reading and arithmetic, including cards, posters, and videos, by leveraging the Canva application. The method employed in the execution of this initiative involves mentoring during the learning process and training in the use of the Canva application. Data collection techniques include a pre-test to assess students' initial reading and arithmetic abilities, followed by a post-test to evaluate any subsequent improvements in these skills. The results indicate a significant enhancement in students' reading abilities, with an increase of 28 points, and a 23-point improvement in arithmetic skills. Additionally, this activity has enabled teachers to become more acquainted with the Canva application, which has proven to be beneficial in the creation and development of instructional media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakhtiar, D. (2016). Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Terintegrasi STM (Sains, Teknologi, Dan Masyarakat) pada Mata Pelajaran Fisika. Seminar Nasional Pendidikan 2016, 1, 2527–5917.

Humairah, & Awaru, A. O. T. (2017). Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI IPS di Madrasah Alyiah Buntu Barana Kabupaten Enrekang. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 61–64.

Indriasih, A., Sumaji, Badjuri, & Santoso. (2020). Pengembangan E-Comic sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup Anak Usia Dini. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 154–162. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE.

Janah, F. N. M., Nuroso, H., Mudzanatun, & Isnuryantono. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1).

Karuniawati, F., & Mukhoiyaroh. (2019). Peningkatan Kemampuan Berhitung 1-20 Melalui Penggunaan Media Corong Berhitung pada Siswa Kelompok B1 Taman Kanak-Kanak Muslimat Wonocolo Surabaya. JECED, 1(1), 1–8.

Olivia, R., Wasli, M., Sari, N., & Setiadi, D. (2022). Belajar dan Bermain dengan Kreatif untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Berhitung Anak Di Dusun Berenyok Desa Mujur Kecamatan Praya Timur. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(1), 257–260.

Rahmatullah, Inanna, & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Rupnidah, R., & Suryana, D. (2022). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 6(1), 49–58.

Saiful, Ismail, H., Mukhsin, M. A., Bakri, R. A., & Firdaus, A. M. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Kreatif bagi Guru-Guru Di Kecamatan Bulukumpa. Jurnal SOLMA, 12(1), 89–98.

Sangi, K. G., Rahmawati, T. D., & Jufriansah, A. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di SDI Mauloo. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 1–13.

Saniah, S. L., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Di SD Bakung III. Jurnal Sosialisasi, 8(2), 76–80.

Suriani, B, S., & Efendi. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SDN Ginunggung Melalui Media Kartu Huruf Kec. Galang. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(10), 62–77.

Triningsih, D. E. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. CENDEKIA, 15(1), 128–144.

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2, 23–27.

Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. (2020). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 107.

Downloads

Published

2024-10-30

How to Cite

Arnida, T., Lisnadia, L., Nurra, S., Yolanda, Y., Dila, R., & Nurmeidina, R. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Membaca dan Berhitung Bernuansa Banjar untuk Siswa Sekolah Dasar . Abdimas Universal, 7(1), 91–96. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v7i1.338