Literasi dan Numerasi dengan Media Kreatif 3 Dimensi (3D) di Yayasan Uswatun Hasanah Bontang

Authors

  • Zaini Zaini Sekolah Tinggi Teknologi Bontang
  • Akbar Akbar
  • Abadi Nugroho

DOI:

https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i2.343

Keywords:

Literacy, Numeracy, Creative Media, 3-dimentions, Yayasan Uswatun Hasanah

Abstract

Yayasan Uswatun Hasanah Bontang as a partner in Community Service Program strives to implement literacy and numeracy programs. These efforts are not optimal because practically literacy and numeracy are measured by giving students assignments to read and count. Limited media to carry out good practices regarding literacy and numeracy influences its implementation. As an effort to provide the solution toward the problems, the implementor team of community service carried out: synchronizing the problems and the solutions, promoting the good literacy and numeracy practices, presenting workshop and training in making and using media of literacy and numeracy, and assisting in making creative media for literacy and numeracy, while the needed data is questionnaire of satisfaction level of the partners regarding this implementation of the program. The results of the program are the partner get deeper knowledge in designing and using literacy and numeracy media, the partners are happy for having literacy and numeracy media, and they hope that there will be follow-up program or cooperation in communicating the implementation of school literacy and numeracy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A, & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Conference Series Journal, 01(01), 1–12.

Darwanto, D., Khasanah, M., & Putri, A. M. (2021). Penguatan Literasi, Numerasi, dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah. Eksponential Journal, 11(2), 26–35.

Ertikanto, C., Distrik, I. W., & Nurulsari, N. (2022). Pelatihan Perancangan Media Pembelajaran Menggunakan Program Benime dan Kinemaster Berbasis Android bagi Guru Fisika SMA di Bandar Lampung. Ruang Pengabdian, 2(1), 34–42.

Hermawan, R., Rumaf, N., & Solehun, S. (2020). Pengaruh Literasi terhadap Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 56–63. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.411.

Lubis, W. S. S. (2020). Membangun Budaya Literasi Membaca Dengan Pemanfaatan Media Jurnal Baca Harian. Pioner Pendidikan, 9(1), 127–135.

Ningsih, I. W., Widodo, A., & Asrin, A. (2021). Urgensi kompetensi literasi digital dalam pembelajaran pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 132–139. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.35912.

Nurcahyono, A. N. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Melalui Model Pembelajaran. Hexagon: Jurnal Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 19–29. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.492.

Oktaviani, V., Rahmayanti, H., Elektronika, P. T., Teknik, F., Negeri, U., Teknik, F., & Jakarta, U. N. (2021). Penggunaan Animasi 2D Sebagai Media Pembelajaran Daring. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 101–107.

Pangestu, D. A., & Rochmat, S. (2021). Filosofi Merdeka Belajar Berdasarkan Perspektif Pendiri Bangsa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 78–92. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i1.1823.

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385.

Permatasari, A. (2015). Membangun Kualitas Bangsa Dengan Budaya Literasi. Seminar Nasional Bulan Bahasa UNIB, 146–156.

Poernomo, E., Kurniawati, L., & Atiqoh, K. S. N. (2021). Studi Literasi Matematis. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 3(1), 83–100. https://doi.org/10.15408/ajme.v3i1.20479.

Prasasty, A. T., Isroyat, & Nurhidayati, R. (2022). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran 3D pada Guru kelas di SDN Pondok Terong. Rangkiang: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1), 32–37.

Rahayu. R. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Literasi Keuangan Digital- Studi pada Generasi Z di Indonesia . Reviu Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 6(1), 73–87. https://doi.org/10.18196/rabin.v6i1.142682.

Sadewo, Y. D., Sumarni, M. L., Pendidikan, P., & Sekolah, G. (2021). Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat 2021 “Perguruan Tinggi Mengabdi, Menuju Desa Mandiri,” 947–955.

Salvia, N. Z., Sabrina, F. P., & Maula, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 3(2019), 352–360. https://www.proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/890.

Setiawan, E. P. (2021). Literasi Statistika Dalam Kurikulum Matematika Sekolah Dasar (SD) 2004-2020: Tinjauan Historis dan Pengembangannya. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 1–20. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i1.1915.

Sukma, H. H. (2021). Strategi Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 11–20. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.13200.

Wahyuni, S. (2015). Menumbuhkembangkan Minat Baca Menuju Masyarakat Literat. Diksi, 17(1), 179–189. https://doi.org/10.21831/diksi.v17i1.6580.

Waslah, W., Husna, N. Z. Al, Khoiroh, M., & K, I. A. (2023). Pelatihan Penggunaan Media Pembelajaran 3D Ular Tangga pada Anak Siswa Kelas IV SD di Desa Gabusbanaran Tembelang Jombang. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 36–39. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v4i1.3100.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., & Shofiah, T. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3928–3936.

Downloads

Published

2023-11-11

How to Cite

Zaini, Z., Akbar, A., & Nugroho, A. (2023). Literasi dan Numerasi dengan Media Kreatif 3 Dimensi (3D) di Yayasan Uswatun Hasanah Bontang. Abdimas Universal, 5(2), 270–277. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i2.343

Issue

Section

Artikel