Edukasi Kalimat Efektif sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas X BR 3 SMK Negeri 3 Balikpapan
DOI:
https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v5i2.347Keywords:
Education, Effective Sentences, Sentences, WritingAbstract
Effective sentences are foundations in writing skills. However, there are still many students who have not applied the effective sentence t-shirt correctly. One inhibiting factor in the lack of knowledge about effective sentences is the lack of knowledge about effective sentences. There needs to be activities to support this knowledge. The effort made is education to students about effective sentences. The aim is to improve students' writing skills in effective sentences. The method used in Community Service (PkM) is the method of lecture and discussion. This method is used to improve students' analytical abilities against sentences. This activity is carried out with four stages, namely preparation, implementation by counseling by providing material: understanding, type, characteristics, and examples of effective sentences, as well as evaluation, and preparation of reports. The organizer of this activity is the Balikpapan University FKIP Lecturer. Participants in this activity are class X RB 3 State Vocational High School 3 Balikpapan. This activity was carried out in class X RB 3, address on Belibis Street number 100, South Balikpapan, East Kalimantan. The result of this activity is that students can write effective sentences characterized by 70% structural equivalence, 70% compatibility of forms, 80% economy of words, 60% accuracy of reasoning, 60% cohesiveness of ideas, and 75% logicality of language.
Downloads
References
Afifah, V. N. (2021). Kesalahan Kalimat Efektif pada Karangan Narasi Siswa Kelas V SDN Mekar Bakti I. Proceeding Universitas Muhammadiyah Surabaya, 379-389.
Baskoro, D.G. (2020). Smart Writing: Cerdas Membuat Karya Ilmiah dengan 5 Tahapan Menulis. Yogyakarta: Deepublish.
Erianingrum, E., & Mindaudah. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Kalimat Simpleks dan Kompleks dengan Media Ular Tangga pada Siswa kelas X SMAN Ngoro. Sastranesia: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(3), 1-14.
Fuad, Z. A., & Helminsyah. (2018). Language Experience Approach Sebuah Pendekatan dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 5(2), 164-174.
Ghufron, S., Suharmono, K., & Muhammad, T. H. (2020). Kesalahan Kalimat Bahasa Indonesia dalam Skripsi Mahasiswa. Belajar Bahasa; Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 51-62.
Julianus, Hotma, S., & Sesilia, S. (2020). Analisis Kesalahan Ejaan, Diksi, dan Kalimat Efektif dalam Penulisan Surat Dinas di Kantor Desa Kiung. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(3), 1-8.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Edisi ke-6. (2023) Tersedia pada https://kbbi.kemdikbud.go.id/. Diakses 3 November 2023.
Kusumaningrum, N. L, dkk. (2023). Fungsi, Kategori, dan Peran Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Kalimat Efektif Teks Cerita Anak yang Berjudul “Berbeda Itu Tak Apa” pada Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas Satu Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Student Research Journal, 2(1), 372-383.
Liando, M. R. (2022). Kemampuan Mengubah Kalimat Simpleks menjadi Kalimat Kompleks Siswa di Era Pandemi. ANNABA: Journal of Islmaic Education, 8(2), 268-281.
Listika, M., Susetyo, & Nafri, Y. (2019). Penggunaan Kalimat Efektif pada Artikelopen Journal System (OJS) Korpus. Jurnal Ilmiah Korpus, 3(2), 183-190.
Maruka, S.R. (2018). Penggunaan Kalimat Efektif dalam Poster pada Majalah Dinding di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tadulako. Jurnal Bahasa dan Sastra, 3(1), 1-9.
Nita, Olin. (2021). Penggunaan Kalimat Efektif dengan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi. KIBASP: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(2), 271-280.
Nurhayatin, T., Feby, I., & Arifin, A. (2018). Analisis Keefektifan Penggunaan Kalimat dalam Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. JPSD: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 102-114.
Parto. (2020). Berkomunikasi Efektif dengan Kalimat Efektif dalam Bahasa Indonesia. Mediakom: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 167-179.
Rahmayantis, M.D., & Nurlailiyah. (2020). Pengembangan Materi Bahan Ajar Menulis Puisi dengan Menggunakan Teknik Pemodelan di SMPN 1 Tulungagung. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(2), 243-254.
Retnosari, I. E., dkk. (2021). Pelatihan Penggunaan Kalimat Efektif dalam Karya Tulis Ilmiah bagi Guru UPT SMPN 10 Gresik. Jurnal Penamas Adi Buana, 5(1), 13-19.
Rukajat, A. (2018). Teknik Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Sumiaty. (2022). Buku Ajar Bahasa Indonesia. Malang: Rena Cipta Mandiri.
Supriyati. (2020). Penerapan Metode Diskusi dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara pada Ssiwa Kelas VIII MTSN 4 Palu. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(1), 104-116.
Winanti, S., & Hanindya, R. A. (2022). Kalimat Efektif dalam Sari Skripsi Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Pekalongan Tahun 2019/2020. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, Volume 3, 297-308.
Wirabumi, R. (2020). Metode Pembelajaran Ceramah. ACIET: Annual Conference on Islamic Education and Thought, 1(1), 105-113.
Wiratama, N. A., Iis, D. F., & Evita, W. (2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi melalui Pendekatan Kontekstual pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3428-3434.
Y., K., I.G.W, S., & L. D. S., A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis melalui Strategi Please. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 10-17.
Yunus, dkk (2020). Keterampilan Menulis. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Zulfadhli, M., dkk. (2022). Pelatihan Pengetahuan dan Penerapan Kalmat Efektif pada Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris di Ra Bani Barun Majalengka. Darma Diksani: Jurnal Pengabdian Ilmu Pendidikan, Sosial, dan Humaniora, 2(1), 12-23.