Pengembangan YouTube Desa sebagai Media Promosi Potensi Desa Klatakan
DOI:
https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v6i2.442Keywords:
village youtube, village potensial, village promotion, community serviceAbstract
The use of YouTube as a video sharing platform has become a global phenomenon, and its potential is not only limited to the surrounding environment, but can also be applied at the village level, of course, in Klatakan Villages, Situbondo. The YouTube application already exists on local people’s smartphones. This is characterized by people frequently accessing YouTube in their daily lives, depending on the amount of data quota, or using free wifi networks in various places. This article discusses the innovative concept of developing YouTube as a promotional media to increase the visibility and potential of the local economy in the village by focusing on the benefits for village tourism, developing local products, and empowering the community in Klatakan Village. This approach can be a strategic tool in connecting Klatakan Village with the digital world. In this discussion, we detail 15 references that support this idea, including literature on online interactions, social media marketing, and guerilla marketing strategies. YouTube village development is not just about showcasing the village visually, but also about creating community involvement and sustainable economic opportunities. Through this concept, it is hoped that Klatakan Village can take advantage of the advantages of digital technology to elevate their local potential and increase connectivity with the global community.
Downloads
References
Abdillah, M. (2023). PENGGUNAAN VIDEO TUTORIAL YOUTUBE KALIBRASI MIKROMETER SEBAGAI INOVASI DALAM MANAJEMEN PEMBELAJARAN INTERAKTIF. Jurnal Studi Inovasi, 3(3), 1–8. https://doi.org/10.52000/jsi.v3i3.136.
Ambarwati, D., & Kurniasih, M. D. (2021). Pengaruh Problem Based Learning Berbantuan Media Youtube Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Cendekia Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2857–2868. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.829.
Andhika, A. (2019). PENGGUNAAN VIDEO PROMOSI WISATA MELALUI YOUTUBE UNTUK MENINGKATKAN DAYA TARIK WISATAWAN KE PROVINSI KALIMANTAN SELATAN. MUTAKALLIMIN: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 26-30. http://dx.doi.org/10.31602/jm.v2i2.3515.
Bargandini, A. A. I. S., & Arsawati, N. N. J. (2022). Optimalisasi Media Sosial Dalam Upaya Promosi Desa Wisata di Desa Kenderan, Tegallalang, Gianyar. Kaibon Abhinaya : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.30656/ka.v4i1.3107.
Febrian, A. W., & Suresti, Y. (2020). Pengelolaan Wisata Kampung Blekok Sebagai Upaya Peningkatan Ekonomi Masyarakat Berbasis Community-based Tourism Kabupaten Situbondo. Jurnal Administrasi Bisnis, 9(2), 139–148. https://doi.org/10.14710/jab.v9i2.25308.
Khomariah, D. K. (2018). YouTube Sebagai Media Keterbukaan Ekspresi Dalam Meningkatkan Kreativitas Seni Tari, 269–274.
Leuwol, F. S., Pd, S., Sc, M., Pd, M., & Pw, C. (n.d.). Memaksimalkan Potensi Youtube sebagai Guru Virtual.
Mangole, K. D. B., Himpong, M., & Kalesaran, E. R. (2017). Pemanfaatan Youtube dalam Meningkatkan Pengetahuan Masyarakat di Desa Paslaten Kecamatan Remboken Minahasa. Jurnal Acta Diurna, 6(3), 1–15.
Mastanora, R. (2018). Dampak Tontonan Video Youtube Pada Perkembangan Kreativitas Anak Usia Dini. AULADA: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 1(2), 47-57.
Meranggi, D. A. A. A., Mandira, I M. C., Kusuma, P. S. A. J., & Wijaya, G. C. (2023). Optimalisasi Youtube Dalam Upaya Promosi Desa Wisata di Desa Penatahan, Penebel, Tabanan. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 1160–1168. https://doi.org/10.31949/jb.v4i2.4587.
Mukhriza, N., Fauzi, A., & Yunita, R. (2020). Perancangan Direktori Rumah Tahfidz Berbasis Web di Kota Padang. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 8(1), 1-10. https://doi.org/10.24252/kah.v8i1a1.
Putri, T. K. W., Wicaksono, Y. P., & Yusoh, R. (2022). Efektivitas pembelajaran bahasa Indonesia berbasis media Youtube pada masa pembelajaran online. CARAKA: Jurnal Ilmiah Kebahasaan, Kesastraan, dan Pemelajarannya, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.30738/caraka.v9i1.13514.
Setiawan, A., Supriyono, Setiaji, P., & Handayani, P. K. (2022). Peningkatan Pemasaran UMKM Pisau Desa Hadipolo Kudus di Masa Pandemi Melalui Media Web dan Youtube. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 13(2), 328–332. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v13i2.7066.
Setiyani, L., Basir, S. D., Awalludin, D., & Purwani, S. (2023). Analisis Pengaruh Aplikasi Youtube pada Perkembangan Kognitif Balita di Desa Tirtasari Karawang, 6(9), 6722–6728. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2224.
Setyowardhani, H., Susanti, H., & Riyanto. (2019). OPTIMALISASI MEDIA SOSIAL SEBAGAI ALAT PROMOSI UNTUK DESA WISATA LEBAKMUNCANG, 3, 19–26. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i2.2848
Wijaya, J. E., & Okta, J. (2021). Pemanfaatan Situs Web Youtube Sebagai Wahana Promosi Dan Sumber Pendapatan Tambahan Bagi Pemerintah Desa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat FORDICATE, 1(1), 99–108. https://doi.org/10.35957/fordicate.v1i1.1629.
Yanti, F., & Budayawan, K. (2023). Implementasi Steganografi Menggunakan Metode Least Significant Bit (LSB) dalam Pengamanan Informasi pada Citra Digital. Jurnal Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika, 11(1), 63–70.https://doi.org/10.24036/voteteknika.v11i1.121968.