Edukasi Pengajaran Sikap Sopan Santun di Rumah dan Sekolah Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Karakter Siswa

Authors

  • Dwi Surya Saputra Universitas Balikpapan
  • Alex Kisanjani Universitas Balikpapan
  • Nadya Novia Rahman Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v6i1.429

Keywords:

polite elementary school culture, Community Service work program, increasing student awareness

Abstract

Currently, students' social politeness is starting to fade. This is influenced by the development of information technology, cultural modernization and free association. In fact, this attitude is important as a basis for forming a generation of quality and noble character. The aim of this activity is to increase understanding and awareness of the importance of polite culture for elementary school students at SDIT Ma'Arif Sepaku. The method used in this activity is scientific methods of lectures, counseling, training and interactive activities involving students. The results of this work program increase students' understanding of how to interact politely with teachers, parents and peers. Students can also apply the culture of politeness in various situations in everyday life so that they can increase the cultural values of politeness at home and at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhari, F. N., Amalia, G., Rustini, T. (2024). Analisis Dampak Modernisasi terhadap Perilaku Siswa Sekolah Dasar pada Aspek Sosial Budaya. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 143-154.

Damayanti R., Harahap, S. M., Harahap, H. W. S., Siregar, L. S. (2023). Pendampingan Cara Berbicara yang Sopan dan Santun terhadap Anak Sekolah Dasar 200409. Jurnal ADAM, 2(1), 229-233.

Islam, S. N. C., Alhaqqa, J. Y., Supriyono, S. (2021). Pendangan Pemuda terhadap Pentingnya Tata Krama dan Budaya Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 23(2), 292-299.

Iwan, D. L. (2020). Merawat sikap sopan santun dalam lingkungan pendidikan. 4(1), 98–121.

Jannah, M., Safrizal, Zulhendri. (2023). Analisis Faktor Penyebab Degradasi Moral Sopan Santun pada Siswa Kelas V SD X Guguk Malalo. Al-Ihtirafiah, 3(1), 48-55.

Mulia, H. R. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Akidah Akhlak. Tadris Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 118-129.

Muzaini, M. C., Ichsan. (2023). Implementasi Nilai Humanisme dalam Pembelajaran Akidah Akhlak pada Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 329-338.

Nurhasanah, A., Reygita, H., Kalalo, S. N. M. (2024). Pengaruh Teknologi Modern terhadap Moralitas dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar. Students Scientific Creativity Journal, 2(1), 175-186.

Oualeng, A., Molebila, E., Selly, A., Fanpada, N., Mautukas, M. P., Maure, S. (2022). Pembinaan Perilaku Sopan Santun Berbicara kepada Teman Sebaya di Desa Wolwal Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 81-85.

Rantikawati, Y. (2019). Penanaman Budaya Sopan Santun pada Siswa di SD Negeri 2 Tlahab Lor Kecamatan Karangreja Kabupaten Purbalingga. SKRIPSI. Purwokerto: Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Salsabila, E. F., Hanggara, G. S., Ariyanto, R. D. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Perilaku Sopan Santun Siswa SMK PGRI 2 Kediri. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara, 1, 32-41.

Sidjabat, S., Indriyanti, I., Pribadi, S. (2023). Sosialisasi Penerapan Budaya 5S (Senyum, Salam dan Sapa) Para Siswa di SMA Yaniic Jakarta Utara. Jurnal Abdimas ADPI Sosial dan Humaniora, 4(3), 645-654.

Suryani, L. (2017). Upaya Meningkatkan Sopan Santun Berbicara Dengan Teman Sebaya Melalui Bimbingan Kelompok. E- Jurnalmitrapendidikan.Com, 1(1), 114.

Tambunsaribu, G. (2023). Pandangan Para Orangtua terhadap Penggunaan Kata Kasar oleh Anak Remaja. KIBAR, 2022, 67-75.

Wahyudi, D., & Arsana, I. M. (2014). Peran Keluarga dala Membina Sopan Santun Anak di Desa Galis. Jurnal Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 1(2), 290–304.

Wati, E., Sari, W., Ibrahim, I., Rezeki, S., Memunah, M., Saddam, S. (2023). Dampak Modernisasi terhadap Sopan Santun Generasi Milenial. Seminar Nasional Paedagoria, 3, 66-72.

Zsantana, P. N., & Suwanda, I. M. (2022). Penguatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dan Moral melalui Program 5S (Senyum Sapa Salam Sopan Santun) di SMK Negeri 1 Trenggalek pada Masa Pandemi Covid-19. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(1), 222–236.

Downloads

Published

2024-04-07

How to Cite

Saputra, D. S., Kisanjani, A., & Rahman, N. N. (2024). Edukasi Pengajaran Sikap Sopan Santun di Rumah dan Sekolah Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Karakter Siswa. Abdimas Universal, 6(1), 161–166. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v6i1.429

Issue

Section

Artikel